Realizacja Magdy Fabiańczyk Tam, gdzie mnie nie było, powstała w ramach projektu A Place Where We Could Go, jest
prezentowana na Kochi-Muziris Biennale 2014 w Indiach, na wystawie Critical Juncture.
W ekspozycji bierze udział również Łukasz Surowiec, jeden
z artystów Projektu Metropolis.
Kochi-Muziris Biennale 2014
12 grudnia 2014 - 20 lutego 2015
12 grudnia 2014 - 20 lutego 2015
Wystawa Critical
Juncture (Krytyczny moment) skupia kolekcje artystycznych odpowiedzi na
współczesne polityczne oraz społeczne problemy w stanie Kerala w Indiach i w Polsce
– dwóch terytoriach choć odległych pod względem geograficznym, to doświadczonych
przez rozmaite pojęcia i praktyki komunizmu. Jako punkt wyjścia dla projektu
kuratorzy przyjęli pojęcie "punktu przełomowego", wykorzystywanego w
naukach politycznych i społecznych do opisu punktu płynności lub krótkiej fazy,
podczas których możliwa jest zmiana biegu wydarzeń. Uczestniczący artyści
badają zachodzące zmiany, eksplorując między innymi kwestie nie/widoczności,
znaczenia myślenia utopijnego, form samoorganizacji społecznej i mechanizmów
wykluczenia.
Tam, gdzie mnie nie było: Magda Fabiańczyk przygotowywała się do realizacji projektu w Bytomiu Bobrku ponad
rok, początkowo zwiedzając okolicę, następnie odwiedzając romskich
mieszkańców Bobrka w ich mieszkaniach. Pierwsze, zainicjowane przez Kronikę
spotkanie, odbyło się w Szkole Podstawowej Nr 16, gdzie Fabiańczyk poznała
Romkę - Angelę Mirgę, oraz prowadzącą Świetlicę Romską Agatę Kołodziejczyk.
Obie przedstawiły Fabiańczyk złożoną sytuację okolicznych Romów, a Angela stała
się 'przewodnikiem', wprowadzając artystkę w intymne środowisko Bobrka.
Początkowo artystka poszukiwała zapomnianych przez Romów symboli kultury, z
którą są utożsamiani. Zainspirowana słowami Mirgi oraz formą tradycyjnej
spódnicy uszytej na planie koła, która istnieje obecnie jako relikt, gdyż młodsze
kobiety chodzą w spodniach, a te starsze w modnych długich spódnicach,
Fabiańczyk postanowiła przekształcić ją w obrus, którym przykryła okrągły stół.
Stół stał się realnym miejscem spotkań Romów z przedstawicielami organów
władzy w mieście. Spotkania odbyły się w Kronice, traktując galerię jako
przestrzeń, w której możliwe jest zapoczątkowanie dialogu.
________________________________________________________________________
Where I Was Not - a project by Magda Fabiańczyk which had been
realized as a part of A Place Where We
Could Go project - is being presented at the Kochi-Muziris Biennale 2014,
India, within the framework of the Critical
Juncture exhibition.
Among many others, this display also shows work by
Łukasz Surowiec, another Project
Metropolis artist.
Kochi-Muziris Biennale 2014
12 December 2014 - 20 February 2015
12 December 2014 - 20 February 2015
Critical Juncture brings together a collection of artistic responses to
contemporary political and social issues in the state of Kerala, India and
Poland - two geographically remote territories that both have been influenced
by different notions and practices of communism. As a
starting point for the project, the curators adopted the term 'critical
juncture', which is used in political and social sciences to describe a point
of liquidity or a short phase during which it is possible to change the course
of events. The participating artists investigate socio-political changes that
have been happening in Poland and India, exploring, amongst others, issues of
in/visibility, the importance of utopian thinking, forms of social
self-organisation and mechanisms of exclusion.
Where I Was Not: Magda
Fabiańczyk had spent over a year getting ready for her project in Bytom Bobrek,
initially doing a local reconnaissance and, from October, visiting the Roma
living in Bobrek in their homes. On
the initiative of CSW Kronika, the first encounter took place in Primary School
No 16, where Fabiańczyk met the Roma woman Angela Mirga and Agata
Kołodziejczyk, who runs the Roma Centre. Both women outlined to the artist the
complex situation of the local Roma population, and Angela became her ‘guide’,
introducing the artist into the intimate Bobrek community. The artist began by
looking for the manifestations of their distinctive culture which the Roma have
been abandoning and which has been associated with them. Inspired by the words
of Mirga and the design of the traditional skirt, cut from a full circle – now
only a historic curio as the younger Roma women wear trousers, and the older
ones sport the fashionable long skirts – Fabiańczyk decided to turn such a
skirt into a table cloth and cover a round table with it. The table will become
the heart of the meeting place where the Roma can come together with the
representatives of the local government. The meetings will take place at CSW
Kronika, turning the gallery into a space where a dialogue can come into life.