8 marca - 26 kwietnia 2014
otwarcie: 8 marca (sobota) godz. 19:00
CSW Kronika w Bytomiu, Rynek 26, 41-902 Bytom
podczas wernisażu koncert Pawła Kulczyńskiego
Artyści
biorący udział w wystawie:
Magda
Fabiańczyk Tam, gdzie mnie nie było
Erla
S. Haraldsdóttir Spoor
Lars
Holdhus & Frederik Gruyaert Authentic Post-Industrial Experience
Rafał
Jakubowicz Płyta
Paweł
Kulczyński Lament
Darri
Lorenzen Cast Hand
Łukasz
Skąpski oraz Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz
Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski, Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm
Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz Przaja moimu hajmatowi
Krïstïan
Skylstad Black Under Shower Painting
Łukasz
Surowiec Szczęśliwego Nowego Roku 4
kurator: Stanisław Ruksza
A Place Where We Could Go stanowi część międzynarodowego programu badawczego Projekt Metropolis współorganizowanego przez Fundację Imago Mundi i CSW Kronika w Bytomiu. Posługując się różnymi narzędziami sztuki współczesnej, podejmuje on dyskusję wokół naznaczonych stereotypami miejsc o skomplikowanej tożsamości, zagadnień języka, kwestii społecznych, architektury i przemian potransformacyjnych, wydobywając nowe lub zapomniane przestrzenie mentalne regionu, który staje się na czas projektu laboratorium sztuki.
Celem
kilkuletniego programu Projekt Metropolis jest odkrywanie
równoległych, istniejących obok siebie, miast w mieście, regionów w regionie.
Czy bowiem znamy rzeczywiście obraz regionu? Czy jest on jeden, a może raczej
jest ich wiele? Szereg nakładających się na siebie, przenikających obrazów:
życzeniowych, ale i niechcianych, bazujących na tradycji, ale i wyraźnie od
niej się odcinających. Podobnie wiele perspektyw: społecznych, ekonomicznych,
historycznych, obyczajowych, politycznych. Podsumowanie Projektu Metropolis będzie stanowiło największą dotychczas wystawę o
regionie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego, która zostanie otwarta pod koniec
2014 roku.
A Place Where We Could Go jest realizowany w
partnerstwie z Icelandic Art Center, Reykjavik Art Museum i Kunsthall Grenland.
Projekt finansowany w ramach programu
„Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego
dziedzictwa kulturowego” finansowanego z funduszy EOG pochodzących z Islandii,
Lichtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych.
Ayuta, Przaja moimu hajmatowi, 2014
_____________________________________________________________________
You
are cordially invited to the exhibition A Place Where We Could Go
8 March – 26 April 2014
opening: Saturday 8 March at 7 pm
CSW Kronika in Bytom, Rynek 26, 41-902 Bytom
During the vernissage there will be a concert performed
by Paweł Kulczyński.
Participating artists:
Magda Fabiańczyk: Tam, gdzie mnie nie
było (Where I Was Not)
Erla S. Haraldsdóttir: Trace
Lars Holdhus & Frederik Gruyaert: Authentic
Post-Industrial Experience
Rafał Jakubowicz: Płyta (Yard)
Paweł Kulczyński: Lament
Darri Lorenzen: Cast Hand
Łukasz Skąpski and Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł
Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski,
Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata
Szymankiewicz: Przaja moimu hajmatowi
Krïstïan Skylstad: Black Under Shower
Painting
Łukasz Surowiec: Szczęśliwego Nowego Roku 4 (Happy New Year 4)
Curator: Stanisław Ruksza
The exhibition A Place Where We Could Go is
a premiere edition of eight autonomous projects (exhibitions): Magda
Fabiańczyk, Erla S. Haraldsdóttir, Lars Holdhus by Frederik Gruyaert, Rafał
Jakubowicz, Darri Lorenzen, Łukasz Skąpski, Krïstïan Skylstad, Łukasz Surowiec,
also including the documentation of a previously realised work by Paweł
Kulczyński. All the projects are outcome of artistic residencies in Upper
Silesia and Dąbrowa Basin.
A Place Where We Could Go is a part of the international research project
Project Metropolis co-organised by the Imago Mundi Foundation and CSW
Kronika in Bytom. Employing various tools of contemporary art, the project
takes up the discourse about places with complex identities that have been
affected by stereotypes and also about linguistic and social issues,
architecture and post-transformational changes, exploring new or forgotten
intellectual areas of the region which, for the duration of the project, has
become an art laboratory.
Project Metropolis, which has existed for a few years now, aims to
discover parallel spaces – cities within cities, regions within a region. For
do we really have a complete picture of the region? Is it one, or are there
many? There are many overlapping images, fused together: some are wishful thinking,
while others are ones that we do not wish to contemplate, some based on
tradition, others – clearly cutting themselves off from tradition. Similarly,
there are many different perspectives: social, economic, historical, referring
to tradition and political. The corollary of Project Metropolis will be
the biggest exhibition to date about the region of Upper Silesia and the Dąbrowa
Basin and it will open towards the end of 2014.
A Place Where We Could Go has been carried out in a partnership with the Icelandic
Art Center, Reykjavik Art Museum and Kunsthall Grenland. The project has been
financed as part of the EEA programme Promotion of Diversity in Culture and
Arts as part of European Cultural Heritage supported by grants from Iceland,
Liechtenstein and Norway as well as Poland.